Online marketing

SEO

Je kunt er niet meer om heen. Als je op het internet gevonden wilt worden heb je ongelooflijk veel concurrentie en er is maar één manier om te zorgen dat jij bovenaan staat in de zoekmachines en dat is online marketing. Niet alleen moet je er voor zorgen dat je als eerste resultaat naar boven komt in de zoekmachines, het is ook van belang dat je goed nadenkt waar je doelgroep zit, wat hun online gedrag is en hoe je hier op in gaat spelen met jouw eigen online activiteiten.

Een goede website, het halve werk

Het hebben van een goed ingerichte website is eigenlijk de basis van jouw online marketing strategie. Alle online advertenties, berichten en acties moeten doorverwijzen naar de website met als doel een zo hoog mogelijke conversie. Mensen moeten via jouw website wat gaan kopen! Daarom is het belangrijk dat wanneer de mensen op jouw website komen, hun verwachtingen worden waargemaakt. Je kunt dan denken aan de structuur van de website, het design, de mogelijkheden tot betalen en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Vooral dat laatste is vaak een probleem bij websites. In jouw online marketing strategie is het belangrijk dat je van tevoren bedenkt hoe je wilt dat jouw website bezoekers door de website worden geleid. Laat ze niet te vaak klikken en hou een duidelijke structuur aan zodat de “usability” en de “customer experience” zo prettig mogelijk is.

Welke kanalen zet je in?

Bij online marketing draait het allemaal om conversie. Hoeveel rendement haal jij uit je bezoekers? Het is daarom goed om te weten op welke platformen jouw doelgroep voornamelijk actief is. Neem nu bijvoorbeeld Facebook. Via een advertentie op Facebook, kun je heel erg goed “targeten”. Dit betekent dat je jouw advertentie heel erg specifiek kan laten zien aan bepaalde doelgroep met bepaalde kenmerken en hobby’s op een bepaalde plek of in een bepaald land of regio. Door deze manier van adverteren, kun je het maximale halen uit het te besteden budget.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Ook SEO is een belangrijk onderdeel van de online marketing. SEO bestaat uit drie pijlers: De techniek van je website, goede content en linkbuilding. De techniek van je website dient op orde te zijn. Zoekmachines prikken er zo door heen als je website slecht is gemaakt. Zorg ook dat de content die je gebruikt goed is. Niet alleen in de advertenties, maar ook op je website. Hoe relevanter de onderwerpen op de website is met betrekking tot je product of dienst, des te hoger zal je eindigen in de zoekmachines. Tot slot Linkbuilding. Hoe maar er vanuit andere, relevante, websites wordt gelinkt naar houw website, hoe beter jouw website zal ranken in de zoekmachines. Waarborg dit ook zelf. Zorg dat jouw links niet op websites komen te staan die absoluut niets met jouw product of dienst te maken hebben.