Waarom is Linkbuilding zo belangrijk?

Helaas denken veel mensen nog altijd te makkelijk over linkbuilding en begrijpen veel niet wat dit inhoudelijk is. Natuurlijk is het simpel te benoemen maar meteen ook de reden waarom veel mensen in de fout gaan met het toepassen van linkbuilding in hun online strategie. Vaak is het probleem dat ze helemaal geen strategie hebben en ze zeker de do’s en don’ts van het plaatsen van backlinks niet begrijpen.

Voor ik je iets meer gaan uitleggen over kwalitatieve linkbuilding en je enkele praktische tips ga geven, wat meer over het begrip ‘linkbuilding’, want wat is dat nu precies en wat doet het? Ook wil ik je meegeven dat linkbuilding een zorgvuldige aanpak vereist en je een strategie hiervoor nodig hebt. Neem contact op met een professioneel online marketing bureau zoals Growth in Almere om dit goed uit te laten voeren en het beste resultaat te behalen.

Wat is linkbuilding?

Zoals het Engelse woord doet vermoeden betekent het ‘links bouwen’. Dit zijn links vanaf andere websites naar jouw website ook wel ‘backlinks’ genoemd. Deze moet je niet verwarren met de interne links binnen je eigen website, maar deze kun je meer vergelijken met de externe links op je website die jij bijvoorbeeld naar andere websites hebt geplaatst. Hiermee kun je beter vindbaar worden in de zoekmachines.

Backlinks.

Het is dus het verkrijgen van links vanaf andere websites naar die van jou. Maar waarom zou je dit doen? In de jonge jaren van grote zoekmachine gebruikte Google de backlinks om te bepalen welke websites autoritair waren binnen een bepaalde categorie. Zo keken ze en dat doen ze nog steeds welke websites naar welke websites linken, waarom, hoe en over welke onderwerpen de pagina’s gaan om zo de relevantie te bepalen.

Natuurlijk waarderingssysteem.

Ze gebruikte het als een soort van ‘natuurlijk’ waarderingssysteem dat al bestond. Want waarom zou een bepaalde website naar een andere website linken? Vaak was dit omdat daar iets van toegevoegde waarde te vinden was over een bepaald onderwerp. Eigenlijk precies de reden waarom jij ook naar een andere website zou willen linken toch? Je wilt de lezers van je blog of website iets extra’s van toegevoegde waarde bieden en zo zou het kunnen zijn dat je binnen een bepaald onderwerp naar een website linkt omdat die daar over schrijft en waarschijnlijk goed in is. Zeker wanneer er veel meer websites naar deze site zouden linken. En dat is hoe Google het destijds gebruikte.

Echter is er door de jaren heen veel veranderd is is het algoritme van Google zodanig geavanceerd geworden dat het niet meer zo simpel is.

Makkelijk te manipuleren.

Want dit systeem is makkelijk te manipuleren en dat is ook wat er op grote schaal gebeurde. Iedereen begon snelle slechte websites te maken met weinig content en lage kwaliteit alleen maar om meer backlinks naar hun andere eigen website te krijgen. Ook deze link werden weer met elkaar geruild en zo kreeg je een spinnenweb van allerlei hele slechte websites met als enige doel de zoekmachine posities (rankings) te beïnvloeden. Veel mensen hebben hier weinig verstand van. Wat weet u over linkbuilding?

Tegenwoordig gebeurt dit nog steeds maar zijn de spelregels veranderd. Je kunt heel simpel links ruilen en of om linkjes vragen bij andere websites in ruil voor een blog of kun je deze tegenwoordig zelfs kopen. Maar je zult begrijpen dat dit niet is wat Google wilt. Google wilt dat jij waardevolle content voor de bezoekers maakt. Wanneer je dit doet en je content is goed en waardevol genoeg dan zal er middels een natuurlijk proces voldoende naar je gelinkt worden. En daarom is Google elke dag bezig met het verzinnen van nieuwe manieren om de kwaliteit te waarborgen en te voorkomen dat mensen gaan link ruilen en of massaal links inkopen.

Waar moet je opletten bij linkbuilding?

Ik raad linkbuilding niet af, maar wil je wel enkele tips geven. Linkbuilding moet secuur gebeuren en hoewel het makkelijk lijkt komt er veel bij kijken waar tegenwoordig alleen marketing experts nog verstand van hebben. In het beste geval besteed je dit dan ook uit aan iemand die weet wat hij of zij doet. 

Vergeet niet om altijd de kwaliteit voorop te zetten. Wat je ook doet, wanneer je unieke en waardevolle content maakt, zal er altijd een moment komen waarin een grote autoritaire website naar jouw content gaat linken. Zonder dat je hier om hebt gevraagd. Wanneer je toch aan een linkbuilding strategie wilt werken. Zorg dan eerst dat je een plan hebt en weet wat je wilt bereiken. Plaats niet teveel links. Plaats deze niet op slechte websites die geen relatie hebben met die van jou. Gebruik verschillende soorten links, link niet alleen naar je homepage maar ook naar andere pagina’s. Gebruik verschillende anchors (zoektermen) als hyperlink. En laat ze soms gewoon als URL staan. Creëer waarde om je links heen. Plaats blogs en advertorials op waardevolle websites. Vermijd PBN’s, linkfarms en te veel links op startpagina’s en klonen daarvan.

Uitbesteden aan een online marketeer zorgt voor betere resultaten.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan maar ik denk dat het punt wel duidelijk gemaakt wordt. Linkbuilding is niet iets wat zomaar iedereen kan uitvoeren en meer dan alleen het plaatsen van een paar backlinks op willekeurige websites. Mocht je een linkbuilding strategie nodig hebben voor je business neem dan contact op met een expert via een online marketing bureau.